Efter 5 dage i tyske værtsfamilier tog vi mandag morgen toget til Berlin. Nogle var allerede super trætte og ønskede på sin vis blot at tage toget videre til Danmark. Men udsigten til en klassetur på Hostel i Berlin kan også noget.
Efter vi havde sat kufferterne på Pegasus i Friedrichshain gik vi turen til Eastside Gallery, hvor vi i 27 graders varme sneg os langs skyggen og så den kilometer lange kulørte væg med de mange flotte historiske malerier.
Vi gik til den lokale tyrkiske grill, hvor der blev svedt, imens de efterkom vores 25 bestillinger. Nogle fik prøvet en tyrkisk döner kebab - andre valgte en velkendt burger.
Fordelt på 5 værelser (plus 2 til lærerne) kunne aftenen nydes på værelset - måske i sengen med de trætte ben i vandret - eller i gårdhaven med forskellige spil, som Steffen gladeligt introducerede.
Tirsdag kunne vi velfortjent sove længe, og efter en dejlig morgenmad tog vi afsted på den "lange" berliner sightseeing. Med det helt store turkort til alle S-U- og busruter, kunne vi heldigvis springe nogle af de lange stræk over og hvile bentøjet, så vi kunne klare trapper og museer.
Det blev til alt det planlagte og en masse, som blot lå på vores vej. Vi fik set en hel masse - krydret med en masse historiske facts. Når fortællingen fortælles i den rigtige lokation vækkes nysgerrigheden. Og både på
Terrorens Topografi og i Berlin Story Bunker viste Capella sig som meget interesseret og spørgende. Men nu var hovedet fyldt og maven rumlede højlydt. Så da regnen tog til og Mall of Berlin lå lige på vejen, kunne et par timers lærerfri pause kun bifaldes, imens Berlin blev skyllet ren.
Kl. 15.30 måtte vi derfor fortsætte skoledagen, hvor vi slap, og med flotte nye indkøb i taskerne lavede vi vores egen HOP-ON-HOP-OFF tur forbi Bernauerstrasse, Brandenburger tor og Holocaustmonumentet. Men så besluttede vi også at Reichtag bygningen kunne ses på afstand og tog trætte U-bahn hjem.
Efter dagens 17000 skridt besluttede Capella på demokratisk vis, at de igen ville til den tyrkiske grill. I aftes blev der langet forholdsvis mange Durum Döner over disken, imens jeg nød et glas tyrkisk te og stod klar til at betale. Nu var det tyske så godt, at ingen skulle have hjælp til bestillingen.
Aftenen sluttede med mere spil i gårdhaven, inden vi prøvede at sove. Hvilket er svært, når en tysk 6. kl. larmer - og deres lærere ikke har været at se overhovedet i de 2 dage, vi boede på Pegasus.
Med Capella er det bare en drøm at rejse, ingen nævneværdig bøvl og larm. De kommer til aftalte tider. De kan sætte farten op, så vi når vores tog.. alle ind og alle ud. De er skægge og nyder at tale med hinanden - på kryds og tværs.
Så samstemmende sagde alle, at de sidste 2 dage i Berlin bare havde været super gode. Men nu er batterierne også brugt.
Velkommen hjem, og få nu sovet ud i weekenden. Så I er klar til projektuge i næste uge.
Tak for en fantastisk rejse Steffen og Gitte
Kontoret er lukket i morgen fredag d. 27./9.
Capella slutter med 2 dage i Berlin
Fællesemne i indskolingen om vikingetiden
GRØN UGE på mellemtrinnet
Mellemtrinsamling med besøg fra Elevrådet.
I uge 38 havde vi fællesemne om vikingetiden. Hele ugen var præget af nysgerrige og deltagende børn. Det er virkelig et emne der har optaget dem og der er blevet sunget, leget, tegnet, formet og skrevet til den helt store guldmedalje.
Hver dag startede vi fælles i salen, hvor vi voksne havde lavet en lille udstilling med billeder fra de levende museer rundt om i Danmark (her i Odense har vi jernalderlandsbyen Odins Odense, som helt sikkert er et besøg værd), tøj og et vikingeskib.
Her fik de overordnet viden om, hvad en arkæolog er og hvordan vikingerne rejste, levede og så ud. Vi sang også en fælles sang om vikinger, som Hasse har skrevet.
Herefter kom de ud på et af de 4 værksteder: Vikingelege, runer og myter, vikingemad og Thors hammer.
Fredag holdt vi ”markedsplads i haven og hallen, hvor børnene kunne gå rundt til forskellige aktiviteter.
Tusind tak for en vidunderlig uge.
God weekend fra
Indskolingslærerne.
På værkstedet runer og myter fik børnene viden om Jellingstenene og om runealfabetet. De tegnede selv runer på en runesten. De skrev deres navn og noget de var gode til – ligesom Harald Blåtand gjorde det på en af Jellingstenene.
Overmiddag fortalte vi om den nordiske mytologi og hvad en naturreligion er. De var derefter med til at lave fortælleteater i salen, i fortællingen om Ginungagap – vikingernes skabelsesmyte.
Det var en herlig uge, med engagerede og videbegærlige børn.
God weekend
Laila og Katrine
Vi har nu afsluttet et helt fantastisk fællesemne om vikingetiden. Vi startede hver dag i salen til en samling, hvor vi sang en vikingesang, som Hasse havde skrevet og hørte forskelligt om vikingetiden fra Katrine. Derefter gik vi på hold. Søren og jeg havde et værksted med forskellige vikingelege. Vi var i hallen, hvor vi lavede legene ”Pas på Jætterne”, ”Midgårdsormen”, ”Heimdals dans med menneskene” samt ”Jætternes træningslejr”. Der var fuld fart på og engagement og kampgejst. Det var virkelig sjovt.
I sidste modul lavede vi forskellige kopiark om vikingetiden. Så en lille kort film om vikingerne og legede ”Sild i en tønde” udenfor. Den var virkelig sjov. Spørg jeres børn, hvad de mange lege gik ud på.
Søren og jeg vil gerne sige tak til alle jer børn for god energi og engagement.
God weekend.
Mange hilsner Søren og Joan.
Gude-vejr til vikingemad
Fællesemneugen i indskolingen bød naturligvis på rigtig vikingemad.
Hele ugen stod på læren om, hvad vikingerne spiste, og hvordan de tilberedte mad over bål.
Vi skar og hakkede grøntsager til en skøn brændenældesuppe.
Vi var på brændenældejagt.
Vi lavede dej til skønne fladbrød.
Vi lavede bål og snittede grene.
Vi lavede plancher over, hvad vikingerne spiste.
Fredag fandt Hasse guitaren frem, og vi samledes og skjaldede omkring bålet.
Tordenguden Thor havde selvfølgelig sørget for Gude-vejr til det hele!
Vi siger tak for en fantastisk uge med glade børn og dejligt fællesskab på tværs!
Skulle nogle af jer have mod på at prøve kræfter med maden (som vi varmt kan anbefale), så kommer opskrifterne her:
Brændenældesuppe:
Til 4 personer.
1 store løg, 3 fed hvidløg, 3 gulerødder, 1 porre, 1 kyllingebryst i tern. Salt, peber og oregano (hvis I har været på togt). Passende mængde brændenælde (helst de friske topskud). Olivenolie (hvis I har været på togt) eller andet fedtstof. 1-1,5 liter vand. Hvis I kan rane en grønsagsbouillonterning i et nærliggende køkken, kan den med fordel tilsættes suppen undervejs.
Hak løg og hvidløg, snit gulerødder og porre. Varm gryden over flammerne og brænd peber og oregano af i olien. Steg grøntsagerne gyldne og kom derefter kødet i. Steg videre, indtil kødet har fået stegeskorpe. Hæl halvdelen af vandet på, og lad retten koge i ca. 15 minutter. Hæl resten af vandet på og kog yderligere i 15 minutter. Tilsæt brændenælderne og smag til med salt.
Fladbrød:
Hvedemel og groft hvedemel blandes med vand til en passende konsistens. Ikke for klistret – ikke for tør. Dejen skal senere kunne trilles til små kugler, lidt større end golfbolde.
Salt, hakkede hasselnødder og honning blandes i dejen.
De trillede kugler trykkes flade til små brød, som bages på en rist over gløderne fra bålet.
God fornøjelse og velbekomme!
Mange hilsner
Hasse, Villads og Pernille 🤩
På vores værksted læste vi den fantastiske historie om, hvordan guden Thor fra den nordiske mytologi fik sin hammer med det korte skaft. Hammeren kaldte han Mjølner.
Børnene formede deres egen hammer i selvhævdende ler, og de dekorerede den med fine hulmønstre og lavede hul, så den med en lædersnor kunne hænge om halsen. De formede også en “sten” som de med knive ridsede deres navn med ruiner i.
I sidste modul så vi en spændende film om, hvordan Odin mistede sit ene øje.
En dejlig uge med nysgerrige, engagerede og glade børn.
God weekend fra Lene og Jonna
Så er vi tilbage i klassen igen efter endt fællesemne. Det har været en godt fællesemne og det virker til, at alle har nydt at være på hold med dem fra de andre klasser. Desværre var jeg syg et par dage midt på ugen, men Orion klarede det så fint alligevel. 😊
Tusind tak for de fine blomster fra Astrid og Dicte. Astrid havde fine roser, gerberas og brændende kærlighed med og Dicte kom med endnu en smuk buket georginer. I næste uge er det Eleanor der skal have buket med og ugen inden efterårsferien er det Elise.
Vi har fået ikke mindre end 5 dyr nu, og vi er begyndt at lege/stave med dem. Når vi sætter deres lyde sammen får vi sørme ord… 😊 og vi har øvet os i at skrive tal i matematik. I idræt har vil arbejdet med stafet og i drama har vi spilet små teater stykker for hinanden. Vi har øvet os i både at optræde og at være et godt publikum .
Husk vi har Fællesspisning tirsdag d. 8/10 kl. 17.00. Forældrerådet eller nogen af dem, må meget gerne komme kl. 16.30. og hjælpe med at gøre klar. Alle skal have eget service, drikkelse og mad med. Maden sætter vi på en fælles buffe. Vi hjælper alle hinanden med oprydning, inden vi tager hjem igen. Jasna kommer også med til fælles spisning, så I har mulighed for at hilse på hende og hun på jer. 😊
Fredag i uge 41 er der jo skolernes motionsløb, I får besked om dagen, fra motionsholdet, på et tidspunkt.
I næste uge, får I besked om skole/hjem samtaler.
Rigtig god weekend.
Mange hilsner fra Lene
Vi havde en helt igennem fantastisk GRØN UGE. Vejret var med os hele ugen og der var fællesskab og fællesånd hele vejen igennem. Hver dag har vi cyklet frem og tilbage til Hollufgård i bedste stil og kune med et enkelt snørrebånd, der snoede sig fast om en pedal. godt kørt mellemtrin.
Vi har været mange voksne i år, som noget nyt så alle fire værksteder havde to voksne på. Vi har også været så heldige at have en bil hver dag, så det er blevet udnyttet stort. Hver morgen har vi haft fælles opstart og madpakker samt frikvartererne er blevet nydt i Hollufgårds skønne omgivelser.
Herunder følger små beskrivelser af værkstederne samt stemningsbilleder herfra. Det store overordnede tema var "Hele vejen rundt om en AND" og værkstederne hed: Fugl, Fjer, Æg og Kød. Fredag var ANDerledes og fælles for alle.
Tak for en dejlig uge til hele mellemtrinnet.
De bedste hilsner
Fra alle os voksne fra mellemtrinnet
”En smuk efterårsmorgen – præcis som i dag med sol og blå himmel – fløj denne and hen over Lykkesholm Slot nede på Sydfyn. Anden var sammen med alle sine andevenner, og havde haft det bedste andeliv. Anden havde haft friheden til at bevæge sig rundt i landskabet, så den fik stærke muskler. Den havde badet i de smukkeste søer rundt omkring. Den havde ligget i skjul under store grene fra piletræer og andre smukke bevoksninger, når regnen stod ned. Et heldigt asen var den. Denne smukke morgen var der jagt på Lykkesholm, og anden blev i sin flyvetur ramt af jægerens hagl. Så anden døde i flugten, og mærkede ikke noget. Og sådan er andelivet nogle gange”.
Vi har plukket fjer af gråænder, som er blevet skudt på Lykkesholm Slot. Fundet ud af, at der er forskel på mave-/rygfjer og vingefjer. Set hvordan en and ser ud indvendig, og fundet ud af, hvor vi ligner hinanden mennesker og ænder, og hvor vi er forskellige. Alt sammen gjort i stor respekt for, at det engang var en levende and, som havde et godt andeliv. Vi har også gjort det i stor respekt for, at det for mange børn har været en helt særlig oplevelse, som de nok lige skulle tage sig sammen til at være i, og så gik det simpelthen over al forventning.
Og historien er simpelthen, at H.C Andersen har boet på Lykkesholm i perioder, når han skulle skrive.
Hilsen Kirsten og Camilla
På fjerværkstedet har vi haft fokus på koncentration, finmotorik og vores egen forbundethed med naturen. Værkstedet indledtes alle dagene med at børnene lærte en vejrtrækningsøvelse, som hedder Box breathing. Vi talte om, hvordan den ilt, vi indånder, er skabt af træerne og planterne, og hvordan træerne og planterne optager den CO2, vi udånder. Box breathing kan bruges til at skabe ro i kroppen, hvilket er godt at have, når man skal sidde roligt og koncentreret og lave sin helt egen drømmefanger af naturmaterialer. Børnene fik en fortælling om drømmefangerens oprindelse og betydning, og vi talte bl.a. om, hvordan de genstande, som bindes ind i drømmefangeren, har en symbolsk betydning. Fjerene, som børnene selv havde plukket af ænderne på fugleværkstedet, blev derfor bundet på drømmefangerne, som et symbol på livets kredsløb og på at ”intet skal gå til spilde”. Stemningen på værkstedet var så hyggelig, børnene var koncentrerede, kreative og gode til at hjælpe hinanden, og der blev lavet en masse utroligt smukke drømmefangere.
Tak til alle Mellemtrinsbørnene for nogle fjer-lette og dejlige dage på Fjerværkstedet!
- Marlene og Mai
På Æggeværkstedet startede vi med et oplæg og en god fælles snak om æggets historie og evolution. Derefter var den første udfordring at pakke et almindeligt ukogt hønseæg så grundigt ind i naturmaterialer, at det kunne overleve et fald på omkring 4 meter. Heldigvis for eleverne, var der masser af nyslået hø, så der var stor succes med at få æggene til at holde til første egg-drop. Derefter fik grupperne 3 minutter til at pakke æggene ind igen, inden et nyt kast på godt 5m. Så var der 2 minutter til et endnu højere kast og til sidst kun 1 minut til det sidste høje drop! Alle fire dage var der et enkelt vinder-æg, som overlevede selv det højeste fald.
Bagefter var der ægge-memory og ægge-X-og-bolle. Det var nogle fine dage på ægge-holdet.
Malcolm og Anders
På kødværkstedet sydede anderetten i Trangiaerne efter eleverne havde fået en gennemgang af hygiejneregler, brugen af Trangiaen samt hvordan retten skulle tilberedes. Der bredte sig hurtigt en liflig duft rundt omkring blandet med røgen fra bålet. Der var rigtig god stemning. Der blev snittet, hakket og revet grøntsager og retterne blev smagt til med enten Hoisin-, Teryaki- og/eller Soja sauce. Vi har snakket om de grundlæggende smage og hvad retten havde af dominerende smage - som var salt og sødt alt afhængigt af, hvad de havde valgt at komme i retten. Der blev sagt uhm mange steder, og er vel det bedste tegn på, at de har opnået umami smagen.
Opskriften blev delt på sidste uges fredagsseddel, skulle nogen have lyst til at give sig i kast med den igen. Vi snakkede dog også om, at det ikke er sikkert, at det smager lige så godt derhjemme, fordi selskabet, stemning, omgivelser og måden den var tilberedt på også har betydning for, hvordan vi oplever smag. Men velbekomme alligevel.
Tak for dejlige timer rundt omkring bålet og Trangiaerne til hele mellemtrinnet.
De bedste hilsner
Nermin og Mette Rose
"Andefødder og gulerødder
Og fjerene vi ryster
Og vi skiller ænder ad og spiser a-andebryster
Vi har lavet en drømmefanger
Og kastet med æg i en skov
Vi har cyklet til Hollufgård
Og vi har ha-aft det sjov"
Sangen skrevet af Mai på melodien "Hønsefødder og gulerødder" opsummerer meget godt, alt det vi har lavet de fire første dage på Hollufgård.
Fredagens program var anderledes fra de andre i form af, at vi startede ud med at lave "en lille and" efterfulgt af et posteløb rundt i området. Med 20 spørgsmål fik eleverne bekræftet alt det, de har lært i løbet af sidste uge, blandt andet hvilken farve æg rødkælken lægger, hvilken funktion kråsen har, hvorfor man skal holde kød og grøntsager adskilt og hvor traditionerne om drømmefangeren kommer fra.
Vi fik også leget en stor omgang "Alle mine ællinger kom hjem" og holdt en dejlig lang spisepause hvor der kunne leges i huler, hoppes over vandløb, bygges dæmninger og meget mere.
Efter pausen skulle vi lære sangen samt en lille folkedans hertil. Det lykkedes næsten alle at danse kædedans og polka på kryds og tværs af hinanden. Fredagen sluttede af med årets sidste cykeltur hjem i solskinsvejr og æblekagespisning med æbler fra Hollufgård samt Mai's have.
I dag torsdag har mellemtrinet haft samling, hvor Ada (næstforperson) var på besøg for at spørge ind til mellemtrinnets ideer til "Juleklippedagen" - på vegne af Elevrådet. Alle trin bliver spurgt, og så kommer der repræsentanter med til planlægningsmødet snart, og fremlægger ideerne for planlæggerne. Det bliver spændende at høre, hvad skolens elever har af idéer.
Bagefter lavede vi quiz og byt, som opfølgning på Grøn uge. Det var de samme spørgsmål og svar, som de svarede på ved posterne på grøn uge og dermed styrkes den læring, de har opnået derfra.
De bedste hilsner
Mellemtrinnet