logo-hvid-med-tekst
logo-sort-uden-tekst
logo-hvid-med-tekst
logo

fredagssedlen

Lilleskolen Odense - Uge 4 - 2025

Orion

Det virke til at alle har haft et dejligt fællesemne. Desværre var jeg ikke med de sidste 4 dage, da jeg har en søster i Kbh. som blev meget kritisk syg, og jeg var nødt til at være hos hende. Men tak for den store opbakning til markedsdag. 😊  Der er kommet mange penge ind til Naturfonden, og alle klasser får deres eget skovbevis. Vi har i Orion valgt et bevis, af en gammel eg, som er en stor flot plakat.

Vi har nu fået alle bogstaver/dyr og vi har i dag spillet computerspillet, som vi har tilkøbt her på skolen. I må også gerne bruge det derhjemme. I skal gå ind på den side, der hedder ”hop om bord i lyd og ord spil”

Brugernavnet er lilleskolen.odense@teliamail.dk og adgangskoden er LB66

I sidste uge havde Nohr en flot buket med, desværre havde den fået frost og vi nåede ikke, at tage billede af den før den blev smidt ud. I denne uge er det Pelle, der har den smukkeste buket med. Der er både roser, tulipaner, berberis, nelliker m.m. i buket. I næste uge er det Sigurd B., der skal have grønt/buket med.

I de kommende uger, kan vi ikke bruge sal og hal, pga. at overbygningen laver forestilling. Vi vil forsøge at lave drama og idræt på anden vis, end vi plejer.

Tue er så småt ved at være tilbage igen og på et tidspunkt efter ferien i uge 7,  vil skrive en dato ud til jer med overnatning, skole/hjem samtaler og forældremøde.

Rigtig god weekend.

Bedste hilsner fra Jasna, Tue og Lene

"Ugens info"

Mellemtrinnet er kommet godt i gang med de 3 ugers fællesemne. Da det er ganske hemmeligt, hvad der foregår på to af værkstederne - og vi har lavet en Ninja-ed på, at vi ikke afslører noget, kommer der først nyt fra værkstederne, når alle har været igennem.

Dbh os fra mellemtrinnet

I denne udgave bla.:

Orion hopper ombord i spil

Markedsdag i den gode sags tjeneste

Nyt fra værkstederne i Indskolingens fællesemne

Himmelblå er godt i gang med 2025

Nyt fra den første forestillingsuge i Overbygningen

Fotos:

Vintermarked

I en god sags tjeneste.

Indskolingen havde fællesemne i sidste uge. Målet med fællesemnet var at samle penge ind til et godt formål. Børnene var inddelt i faste hold, med børn fra alle fire klasser, og roterede så de første fire dage, på forskellige værksteder. På hvert værksted blev der produceret fine ting – og en enkelt dag også givet den gas i hallen. Alle de fine ting skulle sælges på vores Vintermarked, som løb af stablen fredag eftermiddag.

Hver morgen mødtes vi i Salen, hvor vi sang en vintersang (Snemand Frost og frk. Tø), samt lærte noget om hhv. Børne Telefonen, Den Danske Naturfond (Skovbevis), Julemærkehjemmene og Red Barnet. Ud fra denne viden, skulle vi finde ud af, hvilket af de gode formål, vi ville støtte med indtjeningen fra markedet. Hver klasse afholdt en afstemning, og det samlede resultat blev at valget faldt på Den Danske Naturfond. Hver klasse får således et skovbevis op at hænge, hvor vi kan se hvor mange penge, vi fik samlet ind.

Og hvor mange penge fik vi så samlet ind…..?

7.500,- Wow, hvor fedt!

Tak for den store opbakning til markedet, tak for dejlige kager og mange penge i kassen.

Et super godt fællesemne, med fokus på kloge hænders nørkleri og en god sags tjeneste.

Fra alle os i Indskolingen

Fotos:
Hasse Krüger og Laila Pedersen

Småkage-værkstedet

Vi har haft en fantastisk uge med at male vintermotiver på glas og bage småkager til at putte i dem.

Tusind tak til jer forældre, der langt hen ad vejen ikke alene havde sørget for at jeres egne børn havde rengjorte og mærkatfri glas med, men også havde sørget for ekstra, så vi ikke skulle mangle glas.

De mange overskydende glas er givet videre til mellemtrinnet, som også skal bruge rengjorte glas til deres fællesemne, der kører i disse uger.

Børnene har hygget sig med at bage og dekorere glas, og hele ugen har været rigtig god og fyldt med glæde og forventning til indsamlingen fredag.

Vi fik godt og grundigt udsolgt i småkageboden, og et par stykker af jer familier nåede slet ikke at købe et glas med småkager.

I får opskriften herunder, så kan I lave småkager derhjemme, hvis I ikke fik chancen for at smage – eller skulle have lyst til at lave flere af dem.

Tusind tak for en fed uge og for den store opbakning fra familierne. Det var dejligt at se jer møde så talrigt op og støtte børnenes indsamling til den danske natur.

God weekend fra

Joan og Katrine

Fællesemne-småkager

150 g hvedemel

75 g flormelis

150 g koldt smør

1 spsk. sammenpisket æg

2 tsk. fintrevet appelsinskal

1 tsk. Kanel

 

  1. Bland mel og flormelis og kanel og appelsinskal i en skål.
  2. Skær smørret i små stykker og smuldr det sammen med melblandingen til det ligner revet ost.
  3. Ælt dejen sammen med det sammenpiskede æg.
  4. Rul dejen ud til en 30 centimeter lang pølse.
  5. Lad dejen stå i køleskabet i minimum 2 timer, indtil den er stenhård.
  6. skær dejen ud i 0,5 cm tykke stykker og læg dem med god afstand på en bageplade.
  7. Bag småkagerne ved 200 gr. I 7 minutter, til kanten er gylden.
  8. Lad småkagerne køle af på bordet indtil de ikke længere er bløde.
Fotos:
Joan Olesen

Julemærkehjem

På ”julemærkehjem” holdet snakkede vi om, hvordan julemærkehjemmene var blevet til og hvilke børn, der i dag var på dem.

Vi var i hallen og legede stafet og samarbejdslege, hvor vi snakkede om, at det var vigtigt at grine med hinanden og ikke af hinanden. Til sidst lavede vi snefnug, som skulle sælges på markedsdagen.

Skøn uge hvor nye relationer blev skabt på tværs af klasserne

Søren

No ACF gallery field data found
Fotos:

Nøgleringsværkstedet

På nøgleringeværkstedet lavede vi flotte…. Nøgleringe.

Der blev både dekoreret læderstrimler, flettet læderstrimler og knyttet fine nøgleringsvedhæng. Hvert barn nørklede løs med stor iver, og de fik alle frembragt nogle flotte personlige sager.

Indimellem fik vi også snakket om realistiske priser og lavet prisskilte til vintermarkedet om fredagen. Og der var også tid til hygge med et godt spil og en vintertegning.

Det var skønt at mærke børnenes engagement – både i nørkleriet og i de fire gode formål, der jo skulle tages stilling til i løbet af ugen. På selve markedsdagen var det hold 4, der hjalp med at gøre nøgleringsboden klar i Salen, og det var også hold 4, der bestyrede boden, da markedet gik i gang.

Tak for nogle herlige dage -Anna og Hasse

Fotos:
Hasse Krüger

Fuglekugle-værkstedet

På vores værksted, lavede vi fugle kugler og tegnede snemænd.

Der kom mange forskellige, søde og sjove og en enkelt rum-snemand ud af det. Fantasien blev brugt, der blev flettet små tørklæder, lavet snefnug med hul maskinen og mange gode samtaler.

Vi lavede også fuglekugler af fedt og frø, det var meget sjovt og endnu mere fedtet.

Der hænger stadig lidt snemænd over på indskolingen, hvis nogen ikke fik set dem.

Vi oplevede en rigtig god stemning og det, der gik igen, var at det var super hyggeligt.

Mvh Lene, Laila og Ida

Fotos:
Laila Pedersen

Himmelblå

Vi er kommet rigtig godt fra start her i 2025. Vi oplever en god stemning i gruppen, med mange smil og grin i løbet af dagene. Dette er selvfølgelig en generalisering, og der er også små konflikter, irritationsmomenter og andet bøvl, men som oftest er Himmelblåbørnene meget velvillige i konfliktløsninger og fællesskabsudfordringer. Som nævnt via intra, er vi startet op med legegrupper i skoleregi. Den første fredag brugte vi midtermodulet til at etablere legegrupper, ud fra aktivitetsinteresser. Det gør vi igen på fredag. Vi håber og tror på, at dette øgede fokus på legekulturen i Himmelblå, vil skabe et mere naturligt flow i børnenes leg. Det er selvfølgelig rart og trygt at have en-to bedste venner i klassen, men det kan også blive for låst, hvis et barn har oplevelsen af, at det kun kan lege med nogle få af sine klassekammerater. Når vi bruger undervisningstid på sådan en indsat, har vi bedre mulighed for at snakke om, hvordan legen forløb, hvilke udviklingsmuligheder, der opstod, og evt. hvilke udfordringer børnene mødte i legen.

Et andet fokus vi har pt., er vores morgenrutiner. I tidsrummet fra kl. 8-8.10 er der ikke nødvendigvis en voksen tæt på Himmelblå-lokalet, og nogle morgener oplever vi både disco-fest, fangelege, råb og skrig m.m., når vi kommer ind i klassen ca. 8.10. Det er ikke aftalen. Tvært imod har vi, i fællesskab, aftalt hvordan vi (både voksne og børn) gerne vil have det. Der hænger en lille plakat på tavlen, som hjælper børnene med at huske aftalen. Det er meget simpelt: ”Rolig med krop og stemme” – samt nogle anvisninger til, hvad børnene kan tage sig til, ind til klokken ringer. Det er bare rarest at begynde dagen i et fælles roligt tempo. Det må I meget gerne snakke om derhjemme.

Det er vores indtryk at de fleste Himmelblåbørn havde en god oplevelse i sidste uge, da der var fællesemne. I fredags evaluerede vi ugen, og der kom mange positive tilkendegivelser – og ideer til fremtidige emner. De, der har det lidt vanskeligt med fællesemner, kom også til orde. I det hele taget mærker vi en god rummelighed over for hinandens forskelligheder.

Vi har haft den første runde skole-hjemsamtaler i mandags, og vi vil godt sige tak til de første syv familier, for nogle gode, konstruktive og oftest hyggelige samtaler. Tak for indsatsen med den lille foldebog – den giver et godt afsæt for samtalerne. Vi napper de sidste to omgange i næste uge. Vel mødt.

I dansk er vi netop gået i gang med kapitlet om ”Vitello” i d’dansk-bogen. Børnene fik læst ”Vitello graver et hul” højt. Den handler om, hvordan Vitello får sig en ny ven – på en helt anden måde, end han havde forestillet sig. Det afstedkom en fin snak om nye venskaber, og hvordan de kan opstå ud af det blå. Som (næsten) altid var der både lydhørhed og respekt i klassesamtalen. Vi arbejder med Vitello frem til vinterferien. Og måske også lidt efter ferien, alt efter børnenes interesse.

Rigtig god weekend -Laila og Hasse.

No ACF gallery field data found
Fotos:

Overbygningen

Sirius, Capella og Lyren har i denne uge taget fat på 3 spændende forestillingsuger. De unge mennesker har valgt sig ind under følgende kreative arbejdsgrupper:

  • Performance, der indebærer dans, spring og skuespil,
  • Musik, der indebærer sang og produktion af ny musik samt
  • Scenisk design, der indebærer design og syning af kostumer samt fremstilling af kulisser til scenografien.

 

  1. akt er nu skrevet færdigt og forestillingen tager her midt på uge 4 form. Forestillingens udsendte reporter og assistent har været rundt og tage pulsen på nogle af de unge mennesker, på stemningen og ikke mindst fået sidste nyt fra forestillingslederen Mai.

 

Hvad synes du om at være med i forestillingen?

Jakob fra Sirius udtaler: ”Jeg synes, at det er meget godt. Det er spændende og meget sjovt at se forestillingen komme op fra bunden af, og se den blive til noget stort. At være med fra start til slut. Altså vi begynder med en scene, og så ender vi med et færdigt resultat.”

Du skal spille en spændende rolle i år, hvad tænker du om det?

”Søren Kierkegaard. Altså, han er jo den meget store filosof. Han var jo toppen af poppen dengang. Jeg er jo stolt af at spille ham. Det skal nok blive meget spændende.”

 

Sigurd fra Sirius fortæller følgende om sin karakter:

”Ja, jeg spiller en rolle, der hedder Trix. Han er egentlig en meget almindelig dreng, en flink fyr, men han er lidt nørdet, kan man sige. Min rolle bliver så vild med en af de andre karakterer i stykket. Og så til sidst, der tror jeg, at de bliver kærester. For hun bliver så også vild med ham til sidst.”

Så din karakter den udvikler sig .. Hvad synes du om, at du har fået sådan en rolle, der faktisk er ret stor?

”Altså jeg troede, at det ville være mere skræmmende, end jeg egentlig synes, det er lige nu. Jeg føler ikke, at skuespillet er så skræmmende, som jeg havde regnet med. Men der er jo også længe til, at jeg skal stå oppe på scenen endnu.”

 

Hvad synes I om at være med til at lave forestilling for første gang?

Vigga fra Lyren udtaler: ”Det er virkelig dejligt. Dagene føles kortere. Man er sammen på kryds og tværs af overbygningsklasserne.”

Frida fra Lyren, der er på musik, fortæller: ”Det er virkelig hyggeligt, og det er meget bedre end normal skole.”

Dagmar fra Lyren, der er på Scenisk design, er enig: ”Ja, tiden går hurtigere og dagene føles kortere.”

 

Får I lov til at sætte jeres præg på jeres områder?

Vigga: ”På dans og drama får man selv lov til at sætte sit præg og være med til at forme karaktererne og koreografere dansene.”

Frida: ”Ja, altså hvis man kan og vil, får man også lov. Anders er god til at sætte folk til at spille noget, de kan.”

Hvad spiller du, Frida? ”Jeg spiller trommer i et stykke, og så synger jeg også i et – og i de andre numre har jeg ikke helt fundet ud af, hvad jeg skal endnu.”

Og hvad laver du Dagmar? Får du også mulighed for at udfolde dig kreativt?

”Ja, jeg får lov til at lave kostumer. Jeg får ikke lov til at lave alt det, jeg vil, men jeg får lov til at lave lidt.”

 

Jeg er nu sammen med Victor og Selma fra Sirius. Vil I ikke lige fortælle mig lidt om jeres karakterer her i forestillingen?

Victor: ”Jo, jeg spiller en, der hedder Rox. Sådan en rigtig bølle, faktisk.”

Selma: ”Ja, jeg spiller en, der hedder Melodix, som rigtig godt kan lide musik og dans, og som gerne vil være rockstjerne, men hun tør ikke helt at vise det.”

Hvordan er det, at få lov til at spille de her karakterer i 9. klasse?

Victor: ”Det er fedt, fordi jeg spiller samme med nogle af mine bedste venner.”

Selma:” Jeg har fået en større rolle og en federe storyline end i de sidste par år.”

Har I nogen idé om, hvad man kan lære af at være med til at sætte en forestilling op?

Selma: ”Man lærer at samarbejde med en masse mennesker, man lærer også at udtrykke sig på en helt anden måde. Man lærer også rigtig meget om kropssprog, og om hvordan man bruger ordene.

Victor: Det er rigtigt. Man lærer at blive mere erfaren med at spille teater og at stå på en scene og sådan noget der.”

Nu kan jeg se, at Ida er kommet. Kan du afsløre lidt om din karakter?

Ida fra Capella: ”Jo, jeg spiller en rolle, der hedder Box. Hun er ret sur og har nogle rige forældre. Jeg er selv med til at forme karakteren, og det kan jeg godt lide.”

 

Mai, du er forestillingsleder. Hvad synes du om processen? Og hvordan har du det?

Mai: ”Jeg er megaglad, for i dag fik vi manuskript på 2. akt, og det synes jeg var stort, fordi det har været en proces. Nu står der noget på papir. Jeg føler mig ovenpå. Nu er der et manuskript at gå frem efter! Nu skal vi bare få det til at få liv og nuancer - og have en masse sceneoptræden på. Det allersjoveste er, når manus får liv gennem børnene. Jeg synes også, at der er et godt tempo, en god arbejdsmoral og et godt energi-niveau hos børnene. Så lige nu er jeg der, hvor jeg tænker, at det her, det skal vi nok nå. Så ved jeg godt, at om 1 uge, så kan det godt være, at jeg tænker: ”Uhh der er meget, de skal nå og have lært!” Men lige nu tror jeg totalt på, at det skal vi nok nå, også uden at blive totalt forpustede. Så det er fedt.”

Og du kan også mærke, at humøret faktisk er ret godt?

”Ja, der er en dejlig euforisk stemning af børn, der griner med hinanden. Det vokser til en stor fælles glæde.”

De allerbedste hilsner fra

Forestillingsholdet

Mai, Anders, Marlene, Elle, Mille, Søren og Marianne

Fotos:
Marianne Hovgaard

No ACF gallery field data found
Fotos:

No ACF gallery field data found
Fotos:

No ACF gallery field data found
Fotos:

No ACF gallery field data found
Fotos:

No ACF gallery field data found
Fotos:

No ACF gallery field data found
Fotos:

No ACF gallery field data found
Fotos:
kurve-footer
enteralarmmagnifiercrossmenuchevron-downchevron-right