Lilleskolen Odense - Uge 40 - 2023

Ugens buket var igen så smuk. Flotte store georginer som stod og smilte til os i de smukkeste lilla nuancer. I næste uge er det Sylvester der skal have blomster/grønt med og i ugen efter ferien, uge 43, er det Sommers tur ti at have med. Vi har fået det fineste klassebillede af Lyren, vores store venner. De overrakte det til os på samling i mandags. Vi er så glade for det. Tak for det Lyren. Kom og se det, det hænger i vores klasse.

Tak for en hyggelig fælles spisning. Børnene var rigtig stolte af deres optræden, og de gjorde det jo bare så godt. Mange tak til forældrerådet for at dække op. 😊

I skrivende stund, har vi endnu ikke været på Carl Nielsen museum, det skal vi lidt senere i dag, men jeg tror og håber på en god tur. (Se billederne herunder)

I næste uge er jeg på matematik kursus mandag og tirsdag. Anemone er vikar i klassen. Jeg lægger også skemaer op til tilmelding til skole/hjem-samtaler i næste uge. I skal selv gå ind og booke en tid på intra. Det bliver tirsdag el. onsdag, jeg lægger dem op.

Rigtig god weekend

Mange hilsner fra Lene

Gitte, Søren og Gaia hilser fra Polen. De har det godt. Det er både spændende og udfordrende og nye venskaber er i fuld gang med at blive skabt.

Nyt klassebillede i Himmelblå og en tur på Carl Nielsen museet

Alt om indskolingens fællesemne i sidste uge

Lene Buthler

Besøg på Carl Nielsen museet

Vi havde en fantastik tur til Carl Nielsens museet. Det er er virkelig et besøg værd. Vi har taget en masse billeder, de taler deres eget sprog.

Bh Jonna og Lene

Lene Buthler

Fællesemnet i indskolingen

Fællesemnet i indskolingen – vandholdet.

På vandholdet har vi haft en fantastisk uge. Vejret var med os, og vi fik fisket alt muligt op ad den idylliske sø. Børnene var ivrige og nysgerrige og fandt alt fra fiskeæg til igler i søen.

Børnene har fået deres bestemmelsestavler med hjem, hvor vi krydsede de dyr af, vi fandt. Der var stor videbegærlighed og glæde på holdene. Der var også en stor respekt for dyrene og deres levested – det var skønt at se.

Vi kunne heldigvis konstatere at søen var sund og ikke forurenet, da vi fandt en masse dyr, som ikke kan leve i forurenet vand.

Turen sluttede på Marmelade-legepladsen, hvor det var skønt at se børnene lege på tværs af klassetrin.

Fredag kunne alle børn komme forbi vandholdet på ”Markedspladsen” og tegne et vanddyr til et fælles akvarie. Det står på kommoden i gangen ved Himmelblå.

Tusind tak for en super uge.

God weekend fra

Joan og Katrine.

Fra jord til bord.

Vi har på jordholdet haft en dejlig uge. Børnene har været begejstret, og de har stor viden om mad. Vi har snakket om, hvilke råvarer der ikke på en eller anden måde kommer fra vores jord, og de var svære at finde. Vi har lavet hokaido-suppe , bagte havregrynsboller og lavet æble crumbles med fløde.

Alle har været gode til at smage og mange har efterspurgt opskrift. Den får i her.

Boller

Alt er i ca. tal…..

1. dl vand – 1 p. gær

3 spsk. Olie – 1 spsk. Salt -1, spsk. Sukker

Godt med havre gryn og mel for resten.

Dejen behøver ikke være tyk og smidig. Den kan sagtens sættes på pladen med en ske.

Bag ved 200 grader varmluft i ca. 20 min.

Æble-crumble.

Skræl æbler og skær dem i tern. Lave en smulder dej af smør, sukker mel lige forhold af hver. Vi brugte også havregryn og lod det udgøre for noget af melet. Kanel efter ønske. Smuldr dejen over æblerne og bag i ca. 20-25 min. Ved 200 grader varmluft.  Server med frisk pisket flødeskum.

Rigtig god weekend fra os.

Bedste hilsner fra Jonna og Lene

Ild-værkstedet

Vi havde nogle forrygende dage på Ild-værkstedet. Børnene var vældig optagede af de forskellige ild-aktiviteter.

Vi brugte meget af tiden ved bålpladsen. Vi lærte om to forskellige slags bål, nemlig et pyramidebål og et pagodebål. Vi talte om hvilke forskelle, der er på de to måder at bygge et bål på, og hvordan de brænder forskelligt. Der er mere luft mellem træstykkerne i et pagodebål, og derfor brænder det hurtigere ned, end pyramidebålet, hvor træet står tættere.

Børnene lavede ild-amuletter, og alle gjorde sig meget umage, med at slibe og dekorere. Der ar også tid til at snitte. Som altid, opstår der en særlig stemning, når vi samlet om bålet og nørkler og hygge.

Vi sluttede dagen af med at undersøge, hvad der sker med luft, der varmes op af ild. Det var en meget fascinerende oplevelse – selvom de fleste børn godt kunne regne ud, hvad der skete, når vi puttede varm luft ind i en skraldepose.

Fredag ristede alle indskolingsbørnene skumfiduser over det glødende bål – også hyggeligt.

-Søren og Hasse

Hasse Krüger og Katrine Ejlerskov