Tilsyn på Lilleskolen

kurve
indhold

Retningslinjer for tilsyn

Forældrekredsen vælger en tilsynsførende for en toårig periode. Før valget skal forældrene sikre sig, at den tilsynsførende har de nødvendige kvalifikationer til at kunne varetage tilsynet. Han eller hun skal blandt andet kunne vurdere skolens faglige niveau.

Skolens tilsynsførende skal hvert år skrive en erklæring til forældrekredsen og skolens bestyrelse. Heri skal den tilsynsførende blandt andet vurdere, om skolens undervisning står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.

Erklæringen skal ifølge Undervisningsministeriets regler offentliggøres på skolens hjemmeside.

Den tilsynsførende besøger skolen mindst to gange årligt, så vidt angår direkte undervisningstilsyn. I skoleårets løb skal tilsynet omfatte dansk, matematik og engelsk. Tilsynet kan omfatte øvrige fag efter eget valg.

Tilsynet skal specifikt dreje sig om følgende:

• Fagene dansk, matematik og engelsk
  • Andre fag efter eget val
  • Den valgte pædagogiske udvikling og dens støtte til faglighed
  • Ressourcer anvendt på videreuddannelse og styrkelse af faglighed
  • Sammenhængen mellem slutmål, delmål og opnåelsen af faglighed
  • Prøveresultater
  • Fagenes timetildeling

I sin bedømmelse sammenholder den tilsynsførende indtrykkene fra sine besøg på skolen med eksempelvis elevernes opnåede karakterer, timetal i fagene, læseplaner, fremmødeprotokoller, skolens budget og regnskaber og samtaler med lærere og ledere.

Tilsynet skal generelt dreje sig om følgende:

• Skolens pædagogiske udvikling
  • Niveauet for efteruddannelse