Lilleskolen Odense - Uge 46 - 2023

Apollo

Så var det 1.klassens tur til at komme på naturskole igen. Det handlede om bladene i skovbunden, og om hvordan bladene skal omdannes til nye stoffer således, at træerne kan opsuge energien næste forår. Der blev hygget i skovbunden selv om, den var våd. Men hvor var træerne fine, og så brød solen frem.

- Gitte

Juhuuuu - lige om lidt bliver det december.

Det betyder juleklippedag torsdag d. 30./11. på hele skolen, og julefest d. 19./12. kl. 16-19

Apollo i skoven

Phoenix lærer om affald

Hjernen, følelser og mentalisering i Lyren

Capellas elektriske spil.

Gitte Grønlund

Phoenix

Kære forældre i Phoenix

Vi har haft to virkelig gode naturskole-torsdage med affald på programmet. Først var vi en tur på genbrugspladsen i Bolbro, hvor vi fik en virkelig god rundvisning og noget vældig relevant undervisning i affaldshåndtering.

Sidste torsdag fortsatte vi i klassen med at snakke om det, vi lærte på genbrugspladsen og dykke lidt mere ned i nogle af emnerne. Her brugte vi den meget fine www.affald.dk, som kan anbefales, hvis I derhjemme liiige skal opdateres på, hvordan det er, man gør med det der stykke plastic, man ikke helt ved, hvordan man sorterer! (ellers spørg jeres børn!!)

Næste onsdag d. 22.11. tager vi på tur til Odense Teater, hvor vi skal se årets juleforestilling, som Noel deltager i. Det er Line og jeg, der tager med, og vi regner med afgang ca. kl. 9 og retur igen ved 13-tiden. Husk fornuftigt tøj og turtaske til madpakke, drikkedunk mm. skal medbringes.

-Anders

Anders Lindø

Lyren er pt. midt i et kort forløb, hvor de lærer noget om menneskehjernen, de fem grundfølelser og om hvordan vi, som mennesker, kan øve os i at sætte os i andres sted.

Tre tirsdage i november, starter dagen i Lyren med en fællesskabsøvelse, hvor vi samles i en rundkreds. Rundkredsen er god, fordi den sikrer at alles fokus er rettet mod fællesskabet. I rundkredsen har vi leget ”Fødselsdagsrunden”, hvor en ærtepose blev kastet rundt på kryds og tværs, i den rækkefølge som Lyren-børnene har fødselsdag. Da posen var nået til vejs ende, skulle den kastes i modsatte retning, så den endte, hvor den begyndte.

Vi har også leget ”Navne-bold”. En blød bold kastes rundt på kryds og tværs, i rundkredsen. Inden man kaster bolden, sikre man sig øjenkontakt med modtageren, og siger modtagerens navn højt. Da bolden havde været hos alle, forsøgte vi at genskabe ruten, så bolden rejste i samme rækkefølge igen. Det lykkedes fint. På tirsdag skal vi lege ”Et stort net”, som går ud på at lave et mønster med et garnnøgle, der ligeledes, skal på rejse i rundkredsen. Formålet er at visualisere, at vi alle er forbundet med hinanden, i et forpligtigende fællesskab, som sådan en skoleklasse er.

Den første tirsdag, bød også på højtlæsning fra bogen ”Du skal huske at fodre din søhest”. En bog, der fortæller om de forskellige processer, der sker i vores hjerne, alt efter om vi er stressede eller i balance. Vi hørte om amygdala (”Myggen”) og hippocampus (”Søhesten”), og hvordan vi kan prøve at foretage os ting, der hjælper vores søhest med at have det godt – den elsker gode kram, fordybelse, motion, dyb søvn, musik, leg med venner og andre herlige sager.

Den anden tirsdag snakkede vi om, hvordan vi påvirkes af vores følelser. Lyren havde mange bud på, hvad der kunne defineres som følelser – og alle bud i den henseende er rigtige. Vi taler dog om, at der dybest set er fem grundfølelser, nemlig glæde, vrede, tristhed/sorg, afsky og angst/frygt.

Den sidste tirsdag kommer til at omhandle begrebet mentalisering.

Det er en god oplevelse atter at være sammen med Lyren, og selvom det ikke er musik, handler det alligevel en hel del om sammenspil.

-Hasse

Capella

Capella laver elektriske spil om kroppen. Se billederne herunder.

- Gitte

Gitte Grønlund