Lilleskolen Odense - Uge 16 - 2024

Orion

Orion har i denne uge været nede ved søen og fiske haletudser, det var så hyggeligt og vi fik både æg og små haletudser med hjem til vores akvarie.

Vi er startet på et forløb om frøer og har hoppet som en frø og sagt sjove frølyde.

Børnene har også lavet deres egen sø med dyr i, som kan ses i klassen.

Mvh Tue, Sofie og Laila

Husk! Der afholdes Generalforsamling på Lilleskolen onsdag d. 24. april kl. 19.00-20.30.

Generalforsamlingen afholdes i Gaia's klasselokale i overbygningen.

Orion på fisketur

Himmelblå i Zoo

Apollos dramastykke

Phoenix på forårstur

Callisto forbereder sig til forårsudstillingen

Lyrens islandsforberedelser

Laila Pedeersen

Dejligt at være tilbage i Himmelblå efter en også dejlig ferie 😊 Og nu glæder vi os til overnatning på onsdag. Jeg håber, I alle har set det skriv, vi har sendt på intra.

Vi havde en rigtig god tur til Zoo d. 5/4. Lotte, som er biolog og underviser i Zoo, fortalte og viste os mange ting om Afrikas dyr. Vi hørte om aber, giraffer, lemurer, skildpadder og m.m.… se alle de fine billeder herunder. Det var nogle seje børn, som gik både til Zoo rundt derude og hjem igen. SÅDAN! Vi skal derud igen den 3/5. Og vi arbejder godt i vores små Zoobøger. I kan se dem i klassen, de hænger på en snor under loftet.

I onsdags var vi sammen med vores store venner. Vi var i hallen, Lyren havde lavet forskellige ting i deres idræts timer og dem skulle de ”undervise” Himmelblå i. Det var en rigtig fin time.

Vi har arbejdet med fabler i dansk, og vi klør på i matematik med værksteder, plus stykker og mængder.

Tak for gode skole/hjem samtaler i onsdag, vi ser frem til flere på tirsdag og d. 1/5.

Mange hilsner fra Mette, Jonna og Lene

Lene Buthler

Apollo

Endelig lykkes det. I dag torsdag, har Apollo opført deres lille stykke ” Det kongelige slot”.

Det er en historie, som vi selv har digtet. Det handlede om en konge, en dronning, 2 prinsesser, en prins, 2 tjenere, 3 hofdamer, en trold, en professor, en fattig mand, hans besvimede kone og deres 2 fattige børn og en masse dyr.

Alt gik godt - det var vellykket og de lavede først generalprøve for Callisto og spillede så for hele indskolingen. Hep de var så dygtige.

Mange hilsner fra Katrine og Lene

Lene Buthler

Phoenix

Phoenix udnyttede det fine forårsvejr og gik på tur torsdag i solskinsvejr. Inden vi gik afsted, havde vi en god og lang snak om, hvad forår er, hvordan vi ved, at det er forår og hvorfor det bliver forår. På vores tur kiggede, lyttede og duftede vi efter de mange tegn på forår. Vi holdte pause ved skovsøen og på hjemturen tog vi et 'naturbad' og holdt TRÆ minutters stilhed ved hvert vores træ 🤠

God weekend til alle!

De bedste hilsner fra Nermin og Camilla

Camilla Mønster

Callisto

Vi er ved at lægge sidste hånd på værket med vores Kusama-udstillingselementer. Vi har arbejdet med papmache og ler. Det sidste tager jo lang tid og meget kan gå galt. Vores glasering gik i hvert fald ikke som forventet, men vi løser det, så I kan godt blive klar til at få prikker for øjnene. Der arbejdes med præcision og omhu. Arbejdsiveren er i top i Callisto i billedkunst. De er en fornøjelse at arbejde med. Vi ser frem til at vise, hvad vi har lavet i løbet af året på forårsudstillingen.

Mange hilsner

Mette Rose

Islandsforberedelserne foregår i både dansk og naturfag. Gitte har lavet flere eksperimenter med Lyren, der understøtter deres forståelse af fagområdet, som de vil møde flere steder "live" i Island. I tirsdags stod den på fremstilling af "vulkaner".

Sidste hånd på fremlæggelserne for islændingene er ved er blive lagt i denne uge. I næste uge forbereder vi logbogen til turen. Husk i øvrigt at aflevere pas og blåt sygesikringsbevis senest i morgen fredag.

Spændingen stiger omkring, hvornår vi får at vide, hvem der er deres værter. Vi ved simpelthen ikke hvornår, de skriver til os. Jeg ved dog, at de er ved at skrive præsentationer om dem selv til os. Jeg har opfordret dem til at skrive om dem selv, deres hjem, deres dagligdag, hvordan vores elever skal sove osv. Hvis vi får det at vide før turen, er vi heldige. Rigtigt mange gange har vores elever først fået at vide, hvem deres værter er, når vi er troppet op i Island. Sådan er det at møde en anden kultur. Den skulle synes at være lige som vores, men det er den ikke. Vi må ruste os med tålmodighed og rumme, at de operere på et andet plan i forhold til planlægning og forberedelse, end vi gør. Det er nok den vigtigste læring, vi kan tage med os - at gå med strømmen og afvente, hvad der sker.  Det andet, der er lige så vigtigt, er, at Klaus og jeg er der hele tiden. De er ikke overladt til sig selv, og det kan I bakke op om ved at forsikre jeres børn om, at vi er, når eller hvis, der dukker bekymringer op. Vi er sammen hver eneste dag i mange timer, og de kan til en hver tid snakke med os om, hvis tingene er svære. Vi hjælper med alt, og det gør de islandske lærere og forældre også. Vi vil alle have, at det bliver en god oplevelse for alle. Jeg forsikrer jer om, at det bliver fantastisk.

God weekend til alle.

Mange hilsner