Lilleskolen Odense - Uge 25 - 2024

Biblioteket

I denne uge har der været "Store-afleverings-dage" på biblioteket. Vi er næsten i hus med afleveringerne. De bøger, som endnu ikke er afleveret, skal gives til klasselærerne senest i næste uge.

Så bringer jeg en efterlysning. Hvem har mon sat disse bøger i køkkenet for noget tid siden? (Se billedet) Er det mon en gave til skolen, eller er der nogen, som mangler dem? Det er i hvert fald ikke fra vores eller et andet bibliotek.

Husk at melde til musikskolen, hvis du vil gå til musik efter sommerferien.

Se tilmelding på forældreintras opslagstavle fra 13. juni.

-Anders

Nyt fra Biblioteket

Lyren på tur

Sidste del af Islandsberetningen

For noget tid siden spurgte jeg Lyren, hvad de havde lyst til at lave sammen som en hyggelig afslutning på mellemtrinet. Der blev foreslået Battle, som vi spillede sammen i indskolingen og der var der bred opbakning omkring. Dét har vi derfor været i skoven i dag for at spille. Onsdag forberedte vi skyts og aftalte spilleregler. I Battle er der ingen dommer. Det er et strategispil, der kræver samarbejde og så handler om at lære "fair play", at aftale gode spilleregler og at gå med på legen. To teams skal stjæle hinandens flag i denne leg, og Lyren gik til den med ildhu. Vi hygge-snakkede også og slappede af med madpakker siddende i skovbunden. De så alle glade ud, da vi gik hjem igen. De var super gode til at samarbejde og få legen til at fungere. Godt gået Lyren!

Kh Marlene og Mette Rose

Reykjavik

I april var Lyren på Island. Det er det denne artikel handler om. Jeg skriver kun om, da vi var i Reykjavik, men hvis du vil læse om Akranes og hvordan vi mødte vores værter så tjek fredagssedlen fra den 16. Maj.

Efter vi havde sagt farvel til vores værter gik vi ind i bussen. Vi skulle rundt på den gyldne cirkel. Første stop var ved Thingvallir sletten, og vi så de små holme hvor vikingerne gik holmgang i gamle dage.  Næste stop var ved Gullfoss, et stort vandfald, hvor der i sekundet løber cirka 1 million liter vand igennem. Trappen var hård at gå op ad, da vi skulle tilbage men det var det værd. Så skulle vi til en gejser kaldet Strokkur. Den sprang cirka hvert femte minut så vi så den springe nogle gange. Efter det skulle vi til en udslukt vulkan ved navn Kerith. Ved den var der en lille sø i krateret med grønt blåt vand. Vi skulle også havde gået rundt på den men det nåede vi ikke, ærgerligt nok. Næste stop var ved et geotermisk kraftværk, som hed Hellisheidi. Der var der en mand der fortalte om geotermisk energi, og vi måtte gå rundt at kigge. Der skulle havde været en jordskælvssimulator men der var blevet bygget om så den var der ikke. Så kørte vi til Reykjavik. Vi måtte selv bestemme hvem vi skulle sove på værelse med og alle blev vist tilfredse. Aftensmaden var bestilt så vi gik bare op på vores værelser og slappede af. De fleste af os regnede koderne ud til alle værelserne, for kodesystemet var åndsvagt. Søndag spiste vi morgenmad på vandrehjemmet og pakkede madpakker. Så skulle vi ind til Reykjavik og se operahuset. Det var designet virkeligt sejt. Da vi skulle se Hallgrimskirken, kunne vi komme op i tårnet lige da klokkerne ringede. Efter vi havde hørt de meget høje klokker, gik vi ned igen og spiste madpakker. Der var en statue vi kunne stå på, og jeg væltede fo det var super glat på grund af regn og dårligt vejr og jeg fik blå mærker hele vejen ned a benet. Da alle var færdige med at spise madpakker skulle vi shoppe, men nogle af butikkerne var lukkede for det var søndag. Efter vi havde shoppet, skulle vi tilbage til vandrehjemmet, men de fleste af os tog i svømmehallen. Det var en stor udendørs svømmehal med mange bassiner og en sygt nøgeren rutsjebane. Da vi kom tilbage, lavede madholdet aftensmad. Så snakkede vi lidt på værelserne og gik i seng. Om mandagen skulle vi ud at shoppe igen, og der var alle butikkerne åbne. Vi tog i svømmehallen igen om eftermiddagen, men denne gang var der en del, der blev tilbage og pakkede. Da vi var tilbage på vandrehjemmet om aftenen smurte vi madpakker til morgenmad og frokost. Vi skulle i tidligt i seng for vi skulle trist nok op klokken halv tre om natten. Da vi vågnede var vi super trætte men vi pakkede vores soveposer og eller dyner, og gik ned til indgangen. Så skulle vi med bus, hen til Keflavik, men det tog ikke lang tid og der var nogen der sov. Da vi kom til lufthavnen, skulle vi checke ind med vores pas og vi måtte spise madpakker. Så gik vi hen til security og alle kom heldigvis igennem. Efter det var der en times ventetid før vi skulle ombord. Vi skulle med en mærkelig bus ud til der vores fly holdt, og der var propfyldt. Da vi var i lufthavnen i Danmark, var der nogle stykker der var sultne og så bestilte Klaus Burger King til os alle sammen. Næst skulle vi med et tog til hovedbanegården i København og derefter et sidste tog hjem. Da vi var tilbage i Odense, ventede vores forældre på os ved stationen og vi sagde farvel og tog hjem.

Asta/Lyren