Lilleskolen Odense - Uge 34 - 2023

Mandag startede vi op i billedkunst. Vi var over at ”snuse” til lokalet, og vi tegnede tegninger fra vores weekend. Jonna havde ugens buket med, som er høst anemoner. Vi har aftalt, at vi de næster uger vil bruge vores billedkunst time på at tegne/male ugens buket. I mandags lavede vi også vind og træ. Det er en aktivitet, hvor børnene massagerer hinanden. Det halve af klassen sidder i inderkreds og er træer og den anden halvdel er vind, som blæser på træerne. Der er helt ro, mens vi laver aktiviteten, hvor vi hører afslapningsmusik til. Dem som er vind, når at massere alle træerne. Jeg guider dem rundt, og jeg siger også, hvordan vinden skal blæse osv: Nu kommer der regn, eller så er det riven, der river blade sammen. Vi laver denne aktivitet ud fra tanken om, at det er så godt at blive rørt ved og røre ved sine klassekammerater. Vi ved fra undersøgelser, at dem vi rør ved, mobber vi ikke. Det er en aktivitet, vi vil arbejde med løbende hele året. Så kom vi også godt i gang med vores matematikbog (læs også herunder om skolens matematikvejleders opstart i klassen). Vi har også arbejdet videre i vores danskbog, og vi har klappet stavelser, rimet og lavet mundgymnastik og leget, at vores mund var et hus, som vi skulle gøre rent i.

I idræt har vi danset og lavet stafet, og vi har også holdt fødselsdag for Holger i tirsdags.

Mandag d. 4/9. skal vi en tur i teateret. I får nærmere besked om forestilling i næste uge og husk også forældremøde d. 6/9. Dagsorden kommer i næste uge.

Mange hilsner fra Mette, Jonna og Lene

Husk fotografen kommer mandag og tirsdag i næste uge (35) og tager skolefotos. Foto-sedler skal afleveres til klasselæreren eller Helle på kontoret og senest mandag morgen.

Nyt fra Himmelblå

Lyren og Himmelblå er blevet venner

Mette Mulbjerg

Himmelblå matematik

Marlene er skolens matematikvejleder. Hun startede i klassen i onsdags. Vi har snakket om tallinje, og vi var ude i gården og tegne/skrive vores ynglings tal. Vi snakkede om, hvordan man kan vise tal med fingrene. Vi lavede quis og byt med snorlinger, hvor vi gik rundt med hver vores snorling, og så skulle vi møde hinanden og sige hvor mange perler, der var på vores snor og så byttede vi snor.

Mange hilsner fra Jonna, Mette, Marlene og Lene

Marlene Kruse

Lille- og storevenner

Så oprandt den dag, hvor Lyren endelig skulle finde ud at, hvem deres Himmelblå lille-venner var. Der har været stor spænding og forventningsglæde omkring dette første møde helt optil tidspunktet for selve mødet, og det har været hemmeligholdt lige indtil da. Den spænding blev udløst i fredags, og sikke en fantastisk oplevelse at se de store og små møde hinanden og gå rundt om skolen og i haven for at lære hinanden at kende. Et meget bevægende øjeblik, og en stor succes.. det sås tydeligt til samling et par timer efter.

I dansk har vi arbejdet med beretningen som skriftlig genre og i den forbindelse snakket og forholdt os til modtagerforhold. De har skulle skrive beretninger om deres første møde med deres lille-ven. Børnene kunne vælge at skrive i dagbogsform, så er modtageren én selv eller skrive et indlæg til Fredagssedlen, og så er modtagerforholdet et helt andet. Et par stykker har valgt det sidste med ønsket om at udgive det. Det glæder vi os at præsentere her senere.

Mandag i næste uge kommer Mai, Luca (Gaia) og Erik (Capella) og fortæller klassen om elevrådet. I løbet af næste uge afholder vi elevrådsrepræsentantvalg i klassen.

Rigtig god weekend til alle

Marlene og Mette Rose

Mette Rose og Mette Mulbjerg