På mandag skal vi i teateret. Vi skal ind og se ” Kamelen kom til sidst”, som er en forestilling, der handler om at gøre ting færdige og huske at nyde livet og ikke tage sig af andres drillerier. Vi tager både letbane og bus. Det er Nørgaards teater og det er i den sal, de har i Vollsmose. Forestillingen er kl. 11.00. Så det kan godt være, vi først er hjemme ved 13.30. tiden. Vi tager vores store madpakke med, så børnene skal have en lille tur rygsæk med til madpakke og drikkedunk.
Vi har i ugens løb arbejdet godt med både dansk og matematik. Vi har leget og danset, og vi har snakket og hygget os og holdt fødselsdag. På fredag får vi igen besøg, af vores store venner som jo er Lyren/ 6.kl. i det første modul. Det er så dejligt at se, hvor meget de hygger sig sammen Lyren og Himmelblå. Fra næste uge af, begynder vi at have drama i 1. modul om onsdagen.
I næste uge er det Walter, der skal have ugens buket med. William havde de smukkeste ”Ærte blomster” med i sidste uge.
Dagsorden til forældremøde onsdag d. 6/9. kl. 17.00. -ca. 19.00.
Hvis I skulle være forhindret i at komme, er det vigtig i melder afbud til Jonna eller mig.
Rigtig god weekend.
Mange hilsner fra Jonna, Mette og Lene
Himmelblå skal i teater
Apollo er godt i gang med 1. klasse
Nyt fra Lyren og deres beretninger om første møde med deres lille-ven
Nyt fra biblioteket
I Apollo er vi i gang med at lære alt det nye i 1. klasse. Der er skiftende lærere, og timerne er anderledes. Jeg synes, Apollo klarer det rigtig godt, og med god hjælp fra Heidi – som jo kender Apollo rigtig godt, er vi ved at lære hinanden at kende.
Jeg er kommet til at give børnene en blå tegnemappe. Da deres billedkunstmappe også er blå, har det skabt en del forvirring. Det går jo ikke. Så i dag skiftede vi tegnemappen ud med en gul, så det er let at se forskel.
Den ”forkerte” blå mappe har børnene fået med hjem. Den må de beholde derhjemme og bruge til lige, hvad de har lyst til – den skal altså ikke med tilbage i skolen, hvor den kun har skabt forvirring. Jeg håber, den finder en opgave hjemme hos Apolloerne. Ellers kan I smide den ud.
Jeg har lagt en dagsorden til forældremødet den 4. september 17.00 – 19.00 på jeres forældreintras opslagstavle.
Hvis klassen har en klassekasse, ville Apollo blive glade for: gadekridt, en basketball og nogle sjippetove.
Da vejret stadig er skønt, er der kommet gang i rulleskøjterne. Husk, at på skolen skal børnene bruge knæ-, albue-, håndbeskyttere og hjelm, når de ruller.
Her er nogle emner I kan snakke med børnene om derhjemme:
Rigtig god weekend fra Katrine
I denne uge havde vi besøg af Mai, Erik (Capella) og Luca (Gaia), som fortalte om elevrådet. Onsdag havde vi valg af 2 elevrådsrepræsentanter og 1 suppleant i klassen. Det blev Ada og Asta, som blev repræsentanter og Sofus blev valgt som suppleant. På mandag skal de alle tre til deres første elevrådsmøde i 3. modul. Tillykke med valget.
I morgen fredag skal Lyren igen ses med deres lille-venner. De glæder sig. Der skal bl.a. tages fotos af lille-vennerne til et billedkunstprojekt. Spændende.
I næste uge har vi årets første forældremøde, som starter fælles i salen.
Dagsorden er som følger:
1. Velkommen i salen med sang, “Sådan gør vi på mellemtrinnet” og skema/Docendo.
2. Tilbage i klassen – en lille øvelse.
3. Valg af referent
4. Fortsat i 6. klasse – Skiftende skuldermakker, årsplaner, kort info om enkelte fag.
5. Nyt i 6. tysk, lilleven og to klasselærere.
6. Årshjul - Vigtige datoer
7. Pause
8. Island - Kort gennemgang af turen. Hvad skal der øves på?
9. Forældrenes punkt.
10. Tak for i aften
Har I punkter til dagsordenen, skal det meldes til os senest fredag d. 8./9. Det samme gælder for evt. afbud. Vi vil i øvrigt høre om forældrerådet vil stå for (eller uddelegere opgaven) kaffe/te og lidt godt til ganen?
Vi glæder os alle til at se jer.
Mange hilsener
Marlene og Mette Rose
Som jeg fortalte på sidste Fredagsseddel, har Lyren lavet beretninger over deres første møde med deres lille-ven. Vi har haft særligt fokus på at variere sproget i forhold til anvendelse af forskellige adverbier, elevfeedback, redigering og modtagerforhold. Lyren havde valget mellem at lave det som et dagbogsnotat eller et indlæg til Fredagssedlen, derfor er det ikke alle beretninger, der kommer på her/Mette Rose
Her følger 3 beretninger:
Da jeg fik min lille ven (Asta og Lili)
Fredag i første modul fik jeg min lille ven. Vi gik ud i haven og ventede på, at vi kunne komme ind. Derefter var jeg var super spændt. Da vi gik indenfor, skulle vi stille os oppe ved tavlen. Derefter sagde Lene noget om at himmelblå havde snakket om, hvordan man skulle opføre sig som en lille-ven, og hun begyndte at sige parrene. Efter hun havde sagt hvem Ada og Anissa var sammen med, sagde hun mit navn, og hun sagde jeg skulle være sammen med Lili. det var nok det bedste øjeblik i mit liv, og jeg blev super glad. Dernæst skulle vi tage vores lille-ven i hånden, og gå rundt om skolen, ,og snakke og jeg spurgte Lili, hvad hun godt kunne li’ at lave i sin fritid, så sagde hun, at hun gik til ballet og øvede sig hver dag derhjemme. Hun sagde også, at hun godt kunne lide at gynge, så da vi gik forbi gyngerne, spurgte jeg om hun ville gynge, men hun sagde, at det var vores mission at gå rundt om hele skolen før vi skulle samles. Bagefter nåede vi hen til trampolinerne, og jeg spurgte hvad hendes yndlingsfarve var, og hun sagde det var lilla, blå og sort hvilket var de farver jeg havde på. Derefter kaldte Lene på os og sagde vi skulle samles. Vi skulle lave en cirkel og lege en sangleg. vi legede løvejagt, hvilket er den samme leg som “were going on a lion hunt” og det var super hyggeligt. Så skulle vi sige farvel, og gå ind i klassen./Asta
Det første møde med min lilleven (Vilja og Sømod)
Den første fredag efter ferien, skulle vi have vores lilleven. Jeg var vildt spændt og det var resten af klassen også. Vi gik fra vores klasse og om i haven, alle var vildt glade. Mit hjerte bankede sygt hurtigt, jeg glædede mig virkelig meget! Vi ventede et par minutter og så måtte vi komme ind i himmelblås klasse. Lene deres klasselærer, sagde at vi skulle stille os op ad væggen, så vi alle kunne se ud over deres klasse. Jeg kom til at stå ude i siden, det var fint nok. Så begyndte Lene at råbe navnene højt. Min mave slog kolbøtter. Jeg hedder Vilja, så jeg er altid en af de sidste på de alfabetiske lister. Hun startede med Ada, hun fik Ali, Anissa fik Freja, Asta fik Lili, Birk fik Vildfred og så videre. Da hun nåede til mig, var der to tilbage. Så sagde hun Vilja og Sømod, jeg kiggede over på ham, hun pegede på og blev mega glad, han så sygt sød ud! Jeg gik over og stod bag ved hans stol som man skulle. Da Villum havde fået sin lilleven, skulle vi gå ud i haven. Jeg tog Sømod i hånden, og vi gik ud af deres klasse, han skulle lige have sine sko på. Ved siden af hans plads lå en bunke tegninger, han begyndte at vise mig dem. Det var monstertegninger og de var virkelige flotte. Da vi kom ud, var han meget ivrig for at visse mig alle de seje ting han kunne. Han kunne løbe sygt hurtigt, klatre mega højt, og han var meget god til at efterligne dyr. Vi snakkede meget sammen og han var sindssygt sød og sjov. Da der var gået lidt tid skulle vi samles og have taget et bilede alle sammen, sammen. Bagefter legede vi en leg i en rundkreds og så skulle vi sige farvel. Vi krammede og han ville ikke slippe igen, men til sidst fik jeg lov til at gå, jeg vinkede og han spurgte om vi skulle lege igen i næste frikvarter./Vilja
Lilleven (Filippa og Celia)
Fredag morgen mødte vi op i klassen og lavede en brainstorming om, hvordan vi skule møde vores lillevenner. Så da alle var i klassen, gik vi hen til himmelblås klasse. Lene skule nævne vores navne og vores lillevenners og så skule man stele sig bag dem. Da mit navn blev nævnt, så skulle jeg gå over til min lilleven hun heder Celia. Jeg blev virkelig glad for Celia og en der heder Røskva vi havet leget sammen før. Så skulle vi gå ud i haven og lave Walk and talk. Det endte med at Celia og jeg bare legede lidt. Efter lidt tid blev vi kaldt ind og vi skulle lege en leg. Vi endte med at lege en sangleg. Det var virkeligt hyggeligt./ Fillippa
Biblioteket er for alvor kommet i gang, og der er en del nyt, der er sket siden sidste år.
For det første har 3. klasse fået bibliotek med bibliotekar på. Det plejer at være klasselæreren, der selv afholder biblioteket, så det er en stor forandring.
For det andet - og som I nok har opdaget - er plastlommerne i biblioteksmapperne udskiftet med en stofpose. Jeg håber, I har set, at jeg har skrevet et brev til jer i biblioteksmappen. Ellers så er det selvfølgelig en opfordring herfra at kigge i den. Her står bl.a. reglerne for lån på skolens bibliotek.
Sidst men ikke mindst så må eleverne låne 3 bøger, hvor det tidligere kun har været to.
Om stofposen: Det er en gave fra biblioteket og den er til evigt arv og eje for eleverne, men så længe de er i indskolingen, så må den kun bruges til bibliotek. Det er en forventning, at posen kan holde i hele perioden, eleverne er i indskolingen og er brugere af biblioteket. Hensigten med posen er at gøre det nemmere for alle at holde styr på lånebøgerne. Vi slipper for bøvlet med plastlommen, som hverken holdt halvt eller helt til at bære bøgerne frem og tilbage, og posen giver mulighed for lån af de store bøger på biblioteket. De har været holdt på biblioteket af praktiske grunde tidligere. Jeg opfordrer jer i øvrigt til at holde det hele samlet derhjemme. Pose, mappe og bøger skal med frem og tilbage hver uge, også selv om en bog ønskes genlånt.
Stofposen må desuden dekoreres efter eget ønske. Jeg anbefaler dog at bruge stoftuscher, Posca tuscher eller stofmaling. Stryg posen, hvis det kræves for at bemalingen holder, så vi ikke har en pose, der smitter af.
Jeg ønsker alle rigtig god læselyst.
Mange hilsner
Mette Rose/Bibliotekaren