Lilleskolen Odense er en livskraftig fri grundskole, hvor
Derfor skal skolens værdier leves hver dag blandt børn og voksne:
Hvordan ser Lilleskolen Odense ud om 4, 5, 6 år? Hvad er det for en skole vores børn skal gå i? Hvad er det, vi arbejder hen imod? Hvad er det for et samfund, hvad er det for en verden, vi lever i? Og som vores børn kommer til at leve og agere i?
Vi har lavet en model – Stjernen – som vi tage udgangspunkt i, som vi drøfter, endevender og sætter billeder på, og som vi laver målsætninger og strategi i forhold til.
Stjernen er både symbol for skolen og for hvert eneste barn. Den lyser op i tid og rum og er smuk og synlig sammen med andre stjerner på himlen.
Stjernen (op)lyser på baggrund af kulturen, samfundet, naturen, den viden der findes og skabes og den tro og opfattelse af eksistens, der findes og skabes.
Det gør den, fordi vi eksisterer i sammenhæng med, er dybt afhængige af, har brug for viden om og brug for at forholde os til:
Alting forandrer sig. Om ikke andet så forandrer opfattelsen af tingene sig. Intet er konstant og alting findes i og foregår i en kompleksitet, en sammenhæng. Derfor er også tiden med i modellen. Skolen skal være opmærksom på tiden. Både på fortiden, nutiden og fremtiden. Derfor skal vi med mellemrum tage skolens mål og visioner op til revision. Er de stadig holdbare, eller skal der forandring til?
Dannelsesmæssigt ændrer vi ikke noget. Skolens opgave er til stadighed at udvikle børnenes
Læringsmæssigt er der 3 begreber, som forekommer os at være mere og mere væsentlige i vores globale vidensamfund. Derfor står de centralt placeret i midten af Stjernen. Det er disse kerneprocesser, hele læringen sigter imod:
Vigtigheden af at udvikle og nuancere børnenes begreber og sprog i fagene dansk, matematik, naturfag, historie, samfundsfag, engelsk og tysk kan ikke overdrives. Men musikken, billederne og kroppens udtryk er lige så vigtige og for mange børn meget mere ligetil. Her kan vi noget som skole. Her skal vi kunne endnu meget, meget mere. Med disse sprog rækker vi ud i verden, kommunikerer med verden, forstår verden – og os selv, hver især. De bidrager væsentligt til, at børnene bliver sprogstærke. De bidrager væsentligt til, at børnene bliver kulturstærke. De bidrager væsentligt til, at børnene bliver skabende.
På Lilleskolen Odense sigter vi derfor mod et rigt blomstrende liv i leg, musik, billeder, dans og teater.
Og så er der ikke mindst rejserne – til Island, Tyskland og Polen. Der er her, vi virkelig bliver udfordret på evnen og viljen til kulturforståelse, til indsigt og til kommunikation. Og det er her vi oplever, at musikken, billederne, dansen og legen skyder genvej
.